Ce este această rânduială și la ce se referă apostolul Pavel?
Poate
ne-am sesizat în diferite situații, când am văzut o ținuta vestimentară
necuviincioasă; dar de câte ori ne-am autosesizat când am văzut că
lipsește buna rânduială și chipul cuviincios în ceea ce privește vorbirea
în alte limbi?
Mesajul apostolului Pavel, se adresează
unei Biserici considerată ca fiind lumească (1 Corinteni 3:3) În schimb
a fost surprins, să vadă și să audă, că „darurile” se manifestau mai
mult poate decât într-o Biserică duhovnicească. Pentru a stopa haosul
din Biserica din Corint (cât și din altele din vremea noastră) Pavel
folosește în capitolul 14 din 1 Corinteni - 40 de versete pe acest
subiect. Absolut deloc întâmplator, în versetul 20, deci exact în
mijloc, el introduce un verset de foarte mare însemnătate:
„Fraților,
nu fiți copii la minte”- în care face apel la maturitate, deoarece ,nu
există subiect în Biblie unde să fie folosită mai multă copilărie, decât
pe această temă.
Revenind
la rânduială: Pavel scoate în evidență 3 reguli de care trebuie să
ținem cont atunci când vrem să folosim vorbirea în alte limb:
1)1
Corinteni 12:28-30-Nu toți credincioșii vorbesc, sau ar trebui să
vorbească, deoarece vorbirea în felurite limbi, este un dar al Duhului
Sfânt (ca și celelalte daruri) pe care le dă Duhul Sfânt după cum
voiește El și nu cum voiesc eu (1 Corinteni 12:11).
Așa că Pavel este motivat pe bună dreptate să întrebe: „Toți vorbesc în alte limbi?” Nu. Dar cine sunt vorbitorii?
a)Numai cei ce-au primit acest dar (1 Corinteni 12:10)
b)Numai cei ce sunt plini de Duhul Sfânt (Fapte 2:4)
2)Nu oricine poate vorbi în alte limbi.
Este posibil ca cineva să fie botezat în apă, să pretindă că are acest dar, însă conform 1 Cor. 13:1 au dreptul să vorbească numai cei ce au dragoste - aceasta înseamnă rânduială.
Dacă
nu are cineva dragoste și totuși se aventurează să vorbească, nu-i mai
mult decât o aramă sunătoare - adică un om gălăgios care-i place să
impresioneze pe alții...
(Cu ani în urmă am fost într-o
biserică unde vorbirea în alte limbi ocupa mult spațiu, la urmă un
frate îmi spune: nu mai este dragoste în Biserica noastră, dar am fost
nevoit să-l întreb: dar vorbirea în alte limbi, este destul de multă?
Cum se explică? La care el răspunde: frate, aceasta este lucrarea
Duhului Sfânt... - noi nu ne putem amesteca... Dar dragostea, nu-i
lucrarea Duhului Sfânt, întreb eu? Întrucât citesc că ea a fost turnată
în inimile noastre prin Duhul Sfânt (Romani 5:5). Capitolul 14 din 1
Corinteni începe cu îndemnul „urmăriți dragostea” și nu spune urmăriți
vorbirea în alte limbi. De ce? Întrucât vorbirea în felurite limbi și
proorocia se vor sfârși dar dragostea este veșnică.
3)Nu oriunde poți vorbi în felurite limbi.
Locul
cel mai potrivit, este odăița folosind limbile ca o sursă de zidire
sufletească personală. Cât privește folosirea lor în public, Pavel spune
astfel:
Care este folosul (sau rostul) dacă eu aș veni
la voi, vorbind în alte limbi, dar cuvântul meu, nu v-ar aduce nici
descoperire, nici cunoștință, nici...nimic - atunci parcă aș vorbi în
vânt 1Corinteni 14:6,9....Rezultatul?
- vorbirea în felurite limbi fără tălmăcire în mod public, Pavel o numește: vorbire în vânt
Probabil
că Pavel a fost condamnat, că el nu vorbește în alte limbi și ca atare
îi îngrădește și pe alții. Așă că el face o completare necesară în
versetul 18: „eu vorbesc în alte limbi mai mult ca voi toți: dar în
Biserică”, repet, dar în Biserică.....este altă rânduială, altă ordine -
în Biserică 5 cuvinte cu înțeles...
10.000 de cuvinte nu valorează cât 5 cuvinte înțelese. Raportul 2000/1
Rânduiala continuă: dacă nu este cine să tălmăcească, să tacă în Biserică și să-și vorbească numai lui însuși si lui Dumnezeu. Unde sunt doar eu și Dumnezeu - decât în odăiță.
Este
posibil să căutăm tot felul de „portițe” de a trece peste această
rânduială, deoarece fanatismul religios este greu de pus la punct, iar
tradiția și moștenirea confesională, este deseori mai presus decât
învățătura biblică, și să mă justific: eu vorbesc la rugăciunea în
comun, dacă la cea individuală nu este posibil...
Constat foarte ușor conform versetului 23 din capitolul 14 că nici acolo nu este posibil. De ce?
Eu
vorbesc în felurite limbi și sunt ca o „scânteie”, începe și cel de
alături și așa-numitu-l „foc” se aprinde în toată Biserica... Pavel
spune: „Dacă s-ar aduna toată Biserica la un loc, și toți ar vorbi în
alte limbi și ar intra și de cei fără daruri sau necredincioși n-ar zice
ei ca sunteți nebuni?”
Pavel a fost plăcut
impresionat de disciplina ce domnea într-o Biserică și a scris: „Mă
bucur de buna rânduială din mijlocul vostru”(Col 2/5) dar el nu s-a
oprit aici, ci el dorește însă ca slujirea să fie și în „chip cuviincios”. Dar ce este aceasta?
Această cerință a apostolului mă determină să renunț la:
- gesturi extreme, făcute în timpul rugăciunii (sau a predicii)
- un ton ridicat (strigăte) care au menirea doar să impresioneze sau să îi „acopere” pe alții...
- bătăile din palme...
Toate
aceste manifestări „zgomotoase” care vor să scoată în evidență
„plinătatea Duhului” nu sunt decât simplă gălăgie sau galerie,
nepotrivite pentru un creștin...
Acest comportament nu se încadrează în ceea ce numește Pavel „chip cuviincios”
Concluzie:
Dacă crede cineva că este insuflat de Dumnezeu să înțeleagă că este o
poruncă a Domnului. Și dacă cineva nu înțelege, să nu înțeleagă
(vers. 37,38).
1 Tim 3/15: Dar dacă voi zăbovi, să știi cum trebuie să te porți în casa lui Dumnezeu...
În rest: Fiți binecuvântați!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sunt acceptate doar comentariile legate de tema afișată, cât și cele care au un limbaj creștin.