Unul dintre cele mai plăcute cuvinte din Biblie, este cuvântul „har”.
El
poate fi găsit în diferite locuri, însă nu știu dacă i se cunoaște
importanța lui în procesul de mântuire. . . Multă vreme eu n-am știut
care este adevărata lui semnificație, doar din spusele altora știam că
înseamnă „milă”.
Însă când am citit urarea care s-a făcut
Mariei: „Plecăciune ție, căreia ți s-a făcut mare har”și am înlocuit
cuvântul „har” cu „milă” am observat că ceva nu se potrivește, deoarece
în cazul de față, har înseamnă, „favor” și nu milă. . .
Căutând
adevăratul înțeles, mi-am amintit de un creștin, care „frământat” și el
ca și alții să înțeleagă în ce constă harul lui Dumnezeu pentru noi
oamenii, a visat un vis:
(A ajuns la poarta „cetății de veci”.
Deasupra porții era scris: „AICI NU SE POATE INTRA DECÂT DACĂ AI
TOTALIZAT 1000 DE PUNCTE”. Pe când gândea el la acestea, îl întâmpină un
străjer. El își manifestă dorința de a intra, dar străjerul îl întrebă?
Ce ai făcut în viață? Am frecventat biserica. . . ai 3puncte. Ce ai mai
făcut? Am dat săracilor. . . mai ai 5puncte. Altceva, ce ai mai făcut?
Am vizitat bolnavii. . . încă 5puncte. Și întrebările au continuat. . .
până a reușit să totalizeze 30 de puncte. A ridicat ochii în sus și a
recitit: „1000 de puncte” A simțit că îl lasă puterile, dar totuși a
reușit să spună: „Doamne, după cum văd eu, aici nu se poate intra decât
prin harul Tău” Așa este. . . INTRĂ. )
Așadar, ce este harul?
„Har” înseamnă „oferta” lui Dumnezeu nelimitată și imposibil de
răsplătit. . . Harul nu poate fi limitat la un singur cuvânt, deoarece
aici intră mai multe „trăsături” dumnezeiești care se răsfrâng asupra
omului.
Așa că citim în Efes. 2/4: „Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare , măcar că era morți, El ne-a înviat, ca să-și arate nemărginita bogăție a harului său în bunătatea Lui față de noi.
Deci harul are în „compoziție” virtuții dumnezeiești: Dragoste, Îndurare, Bunătate. Când
aceste „virtuții” se combină, rezultă: Harul. Vestea bună pe care o
găsim în Biblie, constă în faptul că harul lui Dumnezeu este aducător
de mântuire pentru toți oamenii. . . (Tit 2/11) Există siguranța, că
„harul” este suficient ca prin „distribuire” să ajungă la toți oamenii. .
. Nimeni nu va putea în ziua judecății să se dezvinovățească și să
spună: „Doamne am vrut să Te slujesc, dar harul s-a epuizat și n-a mai
ajuns până la mine. . .
Am auzit mereu avertizările învățătorilor
cu privire la faptul că harul se va lua de la neamuri și se va întoarce
la evrei. Dar de unde am luat noi așa ceva? Harul, nu este purtat în
„car” precum purtau evreii chivotul dintr-un loc în altul. Nu. Harul
este oferta nelimitată. Partea ta de har nu ți-o va lua nimeni. Harul
este suficient pentru a ajunge la fiecare muritor. . .
În Efes. cap. 2/8 Pavel ne arată cum a fost posibilă mântuirea noastră:
„Căci
prin har ați fost mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi
ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte ca să nu se laude nimeni. Un
„dar” pentru care eu și tu, n-am făcut nimic. . .
( Un pastor a
predicat Evanghelia. La urmă un tânăr îl întreabă: „Domnule pastor, eu
ce să fac să fiu mântuit? Nu mai poți face nimic, deoarece ai venit
prea târziu - a răspuns pastorul. Tânărul a început să plângă, și a
întrebat: Atunci de ce mai predicați Evanghelia? Ca să-ți spun ție și
altora, că Domnul Isus, a făcut totul pentru mântuire, așa că tu nu mai
ai de făcut nimic, decât să te folosești de ea. . . )
În Fapte. Apost. 15/11, Petru spune: „Noi credem că ei (neamurile) ca și noi (evreii) suntem mântuiți prin harul Domnului Isus. Așa
că este bine să știm, că harul este îndreptățit să ne dea învățăturile
necesare, ce trebuie să facem pentru a putea beneficia de mântuirea adusă
de el.
În Tit 2/11 citim: „Harul LUI Dumnezeu care
aduce mântuire pentru toți oamenii, a fost arătat, și ne învață s-o
rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești și să trăim cu cumpătare,
dreptate și evlavie. . .
În scurgerea timpului
însă, oamenii au „distorsionat” învățăturile, spunând că „har” înseamnă
de fapt, eliberarea de sub „robia legii” făcându-ne liberi. Așa că în
„noua învățătură”, „har” însemna: „libertate și democrație”. . . Pe
seama acestui „curent de învățătură”, Iuda scrie în epistola sa, că
harul a fost schimbat în desfrânare. . . Această „învățătură” era
promovată de către o „grupare a Nicolaiților” condamnată și urâtă de
Dumnezeu. ( Apocalipsa 2/15) Dar ce conținea această învățătură? Această
învățătură spunea că oamenii nu pot păcătui, cât poate Dumnezeu ierta,
iar cu cât oamenii păcătuiesc mai mult, cu atât se înmulțește și harul
Lui Dumnezeu. . . Apostolul Pavel combate și el această învățătură
atât de răspândită, și scrie Bisericii din Roma care și-a însușit
această învățătură: „Să păcătuim mereu să se înmulțească harul?
Nicidecum.
Rămânerea în harul lui Dumnezeu este vitală, pentru mântuirea noastră. . .
În
Evrei cap. 6/4, 5, 6 citim: „Cei ce au fost luminați odată, au gustat
darul ceresc, s-au făcut părtași Duhului Sfânt, au gustat Cuvântul cel
bun și puterile veacului viitor și totuși au căzut, este cu neputință să
fie înnoiți iarăși și aduși la pocăință, fiindcă ei răstignesc din nou
pentru ei pe Hristos”. Dar de ce nu mai pot fi înnoiți iarăși?
Epistola
este „către Evrei”. Deci este vorba de evrei care au trecut de la
iudaism la creștinism. Analizând cu atenție cap. 10 constatăm că au
început să meargă pe cale șovăind (vers. 23), și-au pierdut încrederea
(vers. 35) apoi au început să părăsească Biserica de la Ierusalim (vers.
25), s-au întors la jertfele specifice V. T. (vers. 26). Finalul. . . ?
Au căzut. De unde?
„Voi care vreți să fiți socotiți neprihăniți prin Lege, v-ați despărțit de Hristos - ați căzut din har”. . . ( Gal. 5/4)
Rezultatul:
nu mai pot fi înnoiți iarăși. Poți să fii înnoit câtă vreme rămâi în
har. Cel ce produce înnoirea este Duhul harului. (conf. 1Tit 3/5, Evrei
10/2b)
Înainte de a ne gândi la beneficiile harului, trebuie să
respectăm învățăturile lui. . . Toți trebuie să ne bucurăm de acest har,
ba încă ni se spune că el se va înmulți pe măsură ce îl vei cunoaște
mai mult pe Dumnezeu și te vei apropia de El (2Petru cap. 1/2) Una
dintre cele mai frumoase promisiuni în acest sens, o citim în 1Petru
cap. 5/5: „Dumnezeu stă împotriva celor mândri, dar celor smeriți le dă
har”.
Nu pierde prilejul. . . Este dreptul tău. . .
Folosește-te de el. . .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sunt acceptate doar comentariile legate de tema afișată, cât și cele care au un limbaj creștin.