Evreii au fost „educați” permanent să nu aibă nici o legătură cu neamurile considerate „necurate”.
Era
interzis să se încuscrească cu ele, deoarece o asemenea căsătorie,
însemna „lipirea fierului cu lutul”.(Daniel 2/43) „Prăpastia” s-a
adâncit în timp și mai mult, încât în mentalitatea evreilor, neamurile
erau considerate „căței” iar ei se considerau „fii împărăției”
Chiar și în vedenia lui Petru (Fapte 10/12), neamurile sunt „înfățișate” în asemănare cu ”dobitoacele”.
De pe poziția aceasta atât de diferită, trebuia făcută „unirea” celor două entități...
„Zidul de la mijloc”, format din „concepții religioase” trebuia „dărâmat”
Dar
cum s-ar fi putut face această „unitate” când „zidul” era înalt și bine
consolidat? Și nu erau la mijloc doar concepții religioase total
diferite, ci chiar de un „resentiment” de dispreț și ură față de
neamuri...
Exemplu biblic: În Luca 10/33 citim că Isus s-a
„identificat„ cu un samaritean ( dintre neamuri) care l-a ridicat pe
cel căzut... Când a fost întrebat evreul: „Care ți se pare că a dat
dovadă că este aproapele celui căzut”? Putea să răspundă simplu:
samariteanul...Dar, pentru a nu-și „murdări buzele curate” rostind
numele „străinului” evreul a preferat să ocolească răspunsul: „Cel ce
și-a făcut milă de el”...
Venirea Mântuitorului însă avea să
schimbe în mod radical lucrurile, deoarece, deși a spus că „vine la oile
pierdute a casei lui Israel”, tot El a spus: „ Mai am și alte oi, care
nu sunt din staulul acesta și pe ele trebuie să le aduc. Ele vor asculta
de glasul Meu, și va fi o turmă și un Păstor”...(Întâlnirea de la
fântână cu o femeie samariteancă, nu l-a împiedecat să discute cu ea și
să ceară apă. Femeia a rămas profund mișcată de această atitudine,
deoarece evreii nu beau apă din orice vas și mai ales din mâna unui
„netăiat împrejur”...Însă erau primele „fisuri într-un zid ce urma să se
prăbușească”...
Revenind la subiect: Chiar Domnul Isus a
recunoscut poziția „privilegiată” a evreilor. Când rostește „Pilda
nunții fiului de Împărat” îi clasifică pe evrei în categoria celor
„aleși” (poftiți vers 8) iar neamurile care urmau să intre în planul Lui
Dumnezeu de mântuire, fiind cei doar chemați (Matei 22/9) - Pilda se
încheie: Mulți chemați (neamurile) și puțini aleși (evreii)
Situația
a devenit tensionată în momentul în care Domnul Isus a vorbit evreilor
despre văduva din Sarepta Sidonului și despre Naaman Sirianul, ambii
dintre neamuri.
Numai pentru că a amintit de favorul pe care
Dumnezeu L-a făcut acestor oameni, în detrimentul lor, evreii au vrut
să-L omoare. (Luca 4/28,29)
Totuși „zidul” trebuia dărâmat (Efes 2/14)
Dar
cum? deoarece era prea înalt și bine consolidat... De multe ori este
greu, nu numai să zidești dar să și dărâmi...Proorocului Ieremia în
relația cu neamurile, i s-a spus: „Te pun astăzi peste neamuri și peste
împărății, ca să smulgi, să tai, să dărâmi și apoi să zidești”... Însă,
aceasta nu a fost atât de simplu pentru el...
Pentru această lucrare deosebită, a fost pregătit un ucenic, chiar din mijlocul evreilor pentru a trece „granița” la neamuri...
Nu putea pleca oricare ucenic deoarece „ cheile” erau la Petru și el trebuia să „deschidă” (Matei 16/19)
Așa că Dumnezeu îi arată lui Petru o vedenie cu un vas în care erau tot felul de „dobitoace necurate”
Această
vedenie i s-a arătat de trei ori, iar pentru o confirmare temeinică
vasul s-a ridicat la cer. Pentru a îndepărta orice îndoială Duhul Sfânt
îi dă un semn: „Iată că te caută 3 oameni. (nu 2, nu 4, nu 1) Toate
aceste evenimente derulate unul după altul l-au făcut pe Petru să
înțeleagă lucrarea lui Dumnezeu cu neamurile.
În Fapte 15/8, el
explică această vedenie în felul următor: „Dumnezeu care cunoaște
inimile, a mărturisit pentru ei (neamurile) și le-a dat Duhul Sfânt ca
și nouă”.
Petru, însă nu se putea apăra în fața evreilor fanatici
doar cu o vedenie pe care a avut-o doar el personal și numai de el
știută, întru-cât citim în Fapte 11/3 că ei îl mustrau pentru că
intraseră în casa unor oameni netăiați împrejur.
Dar în casa lui
Corneliu sa întâmplat ceva deosebit, care a fost văzut și auzit de
câțiva martori evrei care îl însoțeau pe Petru la acest eveniment.
Pentru a se justifica, Petru amintește de cei șase martori prezenți cu
el în casa lui Corneliu (Fapte 11/12)
Ce s-a întâmplat în casa lui
Corneliu? Fapte 10/44- „Pe când rostea Petru cuvintele acestea s-a
pogorât Duhul Sfânt peste toți cei ce ascultau Cuvântul”- dar nu peste
evrei, ci peste cei ce ascultau Cuvântul dintre neamuri.
Vers. 45 -
„Toți evreii care veniseră cu Petru au rămas uimiți căci îi auzeau
vorbind în limbi și măreau pe Dumnezeu”. Din moment ce ni se spune că
prin intermediul limbilor măreau pe Dumnezeu, este posibil ca limba
vorbită de cei din casa lui Corneliu să fi fost chiar ebraica și era pe
deplin înțeleasă de Petru și însoțitorii lui. (Cu acest prilej vom
înțelege și mai bine care a fost rostul vorbirii în alte limbi în casa
lui Corneliu)
În urma acestei lucrări s-au împlinit
cuvintele: „Acum, nu mai este nici iudeu, nici grec, nici tăiere
împrejur, nici netăiat împrejur, ci Hristos este totul și în toți (Col.
3/11) deoarece El a venit să aducă vestea bună a păcii și a împăcat pe
cei doi cu Dumnezeu într-un singur trup, nimicind vrăjmășia...
Ce a însemnat în istorie casa lui Corneliu? Nu a fost o simplă întâlnire dintre evrei și neamuri.
Ci a fost o zi istorică pentru că în casa lui Corneliu s-a „surpat un zid”, s-au dat la o parte „barierele” religioase.
Casa lui Corneliu a fost locul de unde evrei și neamuri, au pornit împreună spre patria cerească...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sunt acceptate doar comentariile legate de tema afișată, cât și cele care au un limbaj creștin.